Na téma: DYSKALKULIE
Na téma: DYSKALKULIE
Dyskalkulie je další z řady specifických poruch učení, která se může vyskytovat v matematické oblasti u školních dětí. Dyskalkulie je diagnostikována v pedagogicko-psychologické poradně speciálním pedagogem a psychologem. Tento problém však lze řešit.
Jak poznat, zda Vaše dítě nemá dyskalkulii? Tato specifická porucha učení se rozděluje do několika druhů podle odlišnosti projevů. Existuje operační dyskalkulie, při které má školák problémy s matematickými operacemi jako je násobení, či sčítaní a odčítání. U verbálního typu dítě špatně označuje množství nebo počet předmětů. U grafické dyskalkulie neumí psát matematické znaky a čísla a u lexikální má problémy s jejich čtením.
To může vést ke zhoršení prospěchu v matematice či fyzice a potížím s hledáním početních chyb či prováděním výpočtů nebo řešením slovních úloh. A k celkovému zúzkostnění žáka.
Při domácí práci s takovýmto školákem vycházíme vždy z jeho aktuální dosažené úrovně vědomostí a snažíme se být velmi trpěliví. To znamená, že pokud žák nemá např. dobře osvojené sčítání a odčítání, nebudeme s ním začínat s násobením. Vhodné je využívat názorné příklady, výpočty s konkrétními předměty, upevňovat počítání zpaměti, trénovat orientaci na číselné ose či rozkládat čísla. K tomu může posloužit například kniha „Číselná řada do 100“ z roku 2015 od paní Bednářové nebo pracovní sešit „Matematická cvičení pro dyskalkuliky“.
V neposlední řadě je možné obrátit se na náš desetitýdenní odborný kurz Reedukace dyskalkulie nebo kurz doučování matematiky v agentuře Lepší známky, kde Vaše dítě naučíme pracovat s matematickými pomůckami a rozvineme jeho číselné představy a dodáme mu zdravou sebedůvěru. Více informací naleznete na www.lepsi-znamky.cz
Autor: Mgr. Kristýna Bučková, speciální pedagog