Zápisy do skupinových přípravných kurzů 5., 7., 9. třída 2025/2026.

Přijímačky 2025 na střední školy aneb "Stačí mi ZŠ pro SŠ?"

Úvod

Jednotné přijímací zkoušky CERMAT pro čtyřleté obory proběhly v roce 2025 ve dnech 11. a 14. dubna, zatímco testy pro šestiletá a osmiletá gymnázia čekaly uchazeče 15. a 16. dubna 2025. Veškeré termíny pro odevzdání přihlášek byly stanoveny na období od 1. do 20. února 2025. Náhradní termíny přijímacích zkoušek připadly na 29. a 30. dubna 2025. Uchazeči výsledky 1. kola v systému DIPSy obdrží 15. května 2025.

Jaký byl letošní ročník? Jaké výzvy přinesly jednotlivé předměty a co lze říci o celkové úrovni zkoušek v porovnání s předchozími lety?

Matematika

Letošní test z matematiky byl podle odborníků i studentů o něco náročnější než v roce 2024. Řešení úloh zaměřených na soustavy rovnic, prostorovou geometrii a procenta vyžadovalo detailnější dovednosti v algebraických úpravách a odhadech. Přibyla například nová podúloha na soustavy dvou rovnic, která zkoušela cit pro volbu metod (dosazovací vs. sčítací) a přesnost při zápisu kroků. Někteří žáci se potýkali s úlohou o pravoúhlých trojúhelnících v obdélníku, kde chyběla obvyklá grafická nápověda, nebo s “bazénem”, kde naopak na první pohled komplexní náčrtek mnoho studentů od úlohy odradil, ačkoli patřila spíše mezi ty jednodušší.

Tento trend, kdy je potřeba se v klidu a s rozmyslem nad jednotlivými příklady zamyslet, potvrzují i detailní rozbory testů, které odborníci sdílejí v médiích a na sociálních sítích. Ty ukazují, že úspěšní řešitelé museli zvládnout nejen standardní typy úloh, ale i úkoly s vyšší mírou abstrakce a propojení více témat. Pro žáky, kteří se připravovali jen v běžné školní výuce, mohly být některé úlohy příliš náročné. Právě proto roste význam cílené přípravy – ať už formou samostudia, doplňkových odpoledních nebo ranních hodin ve škole, anebo specializovaných kurzů.

Český jazyk

Test z českého jazyka si zachoval úroveň obtížnosti srovnatelnou s minulými ročníky. Úlohy na práci s textem, rozbor literárního úryvku a gramatické jevy (skloňování, interpunkce) odpovídaly standardnímu očekávání CERMATu. Studenti nenarazili na nečekané inovace ve formátu ani stylu zadání. Obecně se dá říci, že kdo pravidelně čte kromě příspěvků na sociálních sítích také delší a náročnější literaturu, má v testu jednoznačnou výhodu.

Typově se opakovaly úlohy na určování implicitního významu vět a doplňování slovních druhů. Byl kladen důraz na slovní zásobu a porozumění širšímu kontextu, což odpovídá dlouhodobému trendu CERMATu. Naopak ubývá postupně přímočarých úloh zaměřených na pravopis, stavbu slova a dalších “klasik”, které se běžně memorují žáci ve škole, ale ve kterých chybí hledání hlubších souvislostí mezi obsahem textu a jeho formou.

Celkový dojem a srovnání s minulými lety

Celkově lze letošní přijímačky hodnotit jako o krok náročnější v matematice, zatímco český jazyk setrval na stabilní úrovni. (Ani náročnost matematiky však nelze přeceňovat, protože minulý ročník byl nestandardně lehčí, což potvrdil i sám tehdejší ředitel CERMATu Miroslav Krejčí.)

Srovnání dat o uchazečích ukazuje, že zájem o gymnázia mírně vzrostl, zatímco kapacity zůstaly obdobné, což prohloubilo konkurenci. Analýza odpovědí studentů také poukázala na to, že žáci bez cílené přípravy v doplňkových nástavbách často nezvládají kombinatoriku, práci s procenty či složitější textové typy. Nicméně ve srovnání s rokem 2024 absence výrazných novinek zjednodušila predikci toho, co mohou testy obsahovat, a studenti, kteří absolvovali testy nanečisto, byli lépe připraveni. 

Závěr

Letošní jednotné přijímací zkoušky CERMAT pro deváťáky opět potvrdily, že standardní výuka na 2. stupni ZŠ nestačí k dosažení maximálních výsledků. Doporučené formy přípravy zahrnují intenzivní samostudium s využitím cvičných testů, doplňkové hodiny ve škole a externí doučování v etablovaných agenturách.

Například Agentura Lepší známky nabízí komplexní kurzy vedené experty na CERMAT, kteří studentům poskytnou rozsáhlé materiály, modelové testy a individuální zpětnou vazbu. Taková příprava výrazně zvyšuje šanci na úspěšné přijetí a také přidává možnost osobní a psychické podpory v tak náročném konkurenčním prostředí, ve kterém se studenti na konci své základní školní docházky nacházejí.

Mgr. Jan Hanousek

Agenturní Master lektor matematiky a českého jazyka

Agenturní metodik přípravných kurzů na přijímací zkoušky CERMAT

Potřebujete se na něco zeptat? Kontaktujte nás.

Kde učíme

Provozovna / výukové prostory
Agentura Lepší známky
Na Vršku 242
252 41   Dolní Břežany

Výukové prostory ZŠ a ZUŠ
K Rybníku 800
252 42   Jesenice

Skupinové přípravné kurzy pro budoucí gymnazisty a středoškoláky

Více zde

Projekt vytvoření nových webových stránek lepsi-znamky.cz (registrační číslo 0380000541) zaměřený na vytvoření nových webových stránek lepsi-znamky.cz byl financovaný Evropskou unií – Next Generation EU
nextgenerationeu
Národní plán obnovy - logo
Přejít nahoru