Ztracené základy: Alarmující úroveň znalostí žáků základních škol
Ztracené základy: Alarmující úroveň znalostí žáků základních škol
V posledních měsících jsme v Agentuře Lepší známky zaznamenali znepokojivý trend v poklesu úrovně znalostí studentů základních škol. Přestože se vzdělávací systém neustále snaží adaptovat na měnící se požadavky moderní doby, mnoho žáků opouští základní školu s nedostatečnými vědomostmi.
Podle testů, které provádíme s téměř každým nastupujícím studentem, je zřejmé, že většina dětí si pamatuje ze školy velmi málo, a to včetně základů, které by měly mít osvojeny už několik let.
Po znalostním testování u nás v agentuře dochází v 9 z 10 případů k tomu, že žáci i rodiče si uvědomí, že musí řešit složitou situaci. V posledních 6 měsících je průměrný výsledek v našem testování kolem 40 %, tedy na hranici známek 4 a 5 – ale jak je to možné, ptají se rodiče, vždyť náš syn / naše dcera má ve škole vyznamenání! Jedna věc je totiž naučit se rychle na test a stejně rychle pak všechno zapomenout, druhá věc je látku doopravdy pochopit a udržet si ji v paměti. Iluze toho, že žák či žákyně všemu rozumí a žádné dodatečné procvičování nebo doučování nepotřebuje, se tak záhy rozplývá.
Studenti se potom snaží vše dohnat na poslední chvíli, zejména když se chtějí hlásit na gymnázium nebo střední školu. Bohužel tato taktika nemůže fungovat, navíc v období, ve kterém se na jednotlivé střední školy hlásí stovky studentů.
V Praze počet přihlášek na oblíbené střední školy, lycea a gymnázia přesáhl číslo 500 téměř vždy.1 Konkurence je veliká a pokles v tomto školním roce nelze očekávat. K tomu všemu je potřeba přičíst náročnost CERMAT testů, která se také proměňuje a více se zaměřuje na logické myšlení.
V testech se objevují úkoly, které vyžadují kombinaci několika znalostí najednou, což pro ně bývá nepřekonatelný problém. Jednou z příčin je často přetížený učební plán, který nedává žákům dostatek prostoru pro procvičování a upevňování znalostí. V neposlední řadě hraje roli i přístup samotných žáků, kteří často podceňují důležitost průběžného učení. Pokud se nic nezmění, můžeme očekávat, že se situace bude nadále zhoršovat.
Naše řešení v Agentuře Lepší známky
V Agentuře Lepší známky se snažíme pomáhat těmto studentům nejenom dohnat ztracené znalosti, ale také jim poskytnout strategie, jak se s testovými úlohami efektivně vypořádat. Součástí přípravy je jak opakování školní látky, tak intenzivní trénink specifických technik a logického myšlení. Nabízíme individuální i skupinové přípravné kurzy, stejně jako kurzy podpůrné.
Skupinové kurzy jsou zaměřeny na strategii vyplňování CERMAT testů, nikoliv na doplňování znalostí za posledních pár let. Studenti ještě stále dohánějí látku z dlouhého období Covidu. Školy učí většinou jen menší část učiva, které bude u PŘ. Pokud student neovládá základní znalosti ze své ZŠ, nemá lektor Lepších známek na čem stavět a s největší pravděpodobností skupinový kurz k přijetí na SŠ/gymnázium nebude stačit. K doplnění znalostní a zejména k procvičení látky, kterou student nezná, nikdy ji neviděl nebo látku zná okrajově, jsou určeny individuální podpůrné kurzy. Cílem těchto kurzů je pomoci studentovi s obtížnějším tématem nebo prohloubit znalosti, případně se s látkou, která bude u PŘ, seznámit. Vřele rodičům doporučujeme zakoupení podpůrného kurzu, pakliže dítě mělo ze znalostního testu známku 3, 4 nebo 5 a z prvního či druhého testu v přípravném kurzu méně jak 20 %.2
Ačkoli to letos bude ještě náročnější než kdykoli dříve, věříme, že spolu s aktivním zapojením samotných žáků, jejich pravidelnou domácí přípravou a citlivou podporou rodičů se nám i letos podaří udržet 100% úspěšnost našich studentů u přijímacího řízení na střední školy.
Mgr. Jan Hanousek
Agenturní Master lektor českého jazyka a matematiky
Agenturní metodik přípravných kurzů